hoofdletter na aanhef. Nee, na een puntkomma in een zin komt geen hoofdletter. hoofdletter na aanhef

 
Nee, na een puntkomma in een zin komt geen hoofdletterhoofdletter na aanhef  Eventueel kan je hier nog een emailadres en/ of een telefoonnummer aan toevoegen

komen alleen voor in geschreven taal. Na de aanhef volgt een witregel en daarna begint je brief. Toelichting. van den of van het, schrijf dan het eerste woord daarvan met een hoofdletter (zoals in bovenstaande voorbeelden). Het eerste woord van een zin begint met een hoofdletter. Na de aanhef komt tegenwoordig geen komma in het Engels. Een plaatsnaam is niet nodig. In de rechterkolom staat de titulatuur zoals die in de aanhef boven een brief staat. wordt gebruikt voor getrouwde vrouwen en Miss. Naar aanleiding van onderzoek van de Nationale Ombudsman is verplicht gesteld dat (externe) correspondentie een aanhef en sluiting moet bevatten. c. / dhr. Pas daarna begin je met de aanhef. In het Frans wordt de datum geschreven in de volgorde 'dag maand jaar' niet gescheiden door komma’s. Maar hoe bepaal je welke aanhef je gebruikt? En wat is nou echt een goede openingszin? Hier lees je onze tips en vind je handige voorbeelden om een spetterende indruk achter te laten. Voorwaarden: de heer of mevrouw is altijd met een kleine letter. ), is in plaats van een dubbele punt ook een punt mogelijk. met punten veel voor. Na de aanspreking schrijft u een komma. v. Dus:Hier in dit artikel zijn de richtlijnen voor het succesvol schrijven van de drie soorten brieven. du, ihr, dein, euer en sich NIET. Spreek de datum hardop uit. a. En let op de spelling natuurlijk! 4. als aanhef in een brief of e-mail. De volledige naam schrijf je wel in de adressering en op de envelop. Aanhef van de brief Waar u in het Nederlands Geachte of Beste gebruikt, begint u een Engelse brief altijd met Dear. Jones, Dear Professor Dumbledore, Dear Dr. v. NBN Z 01-002 (2002); Schrijfwijzer (2020), p. Bevel: “Kom nu. Hoofdletters aan het begin van de regel. de Vries. S. Alles wat betrekking heeft tot de beleefdheidsvorm ‘Sie’ wordt met hoofdletter geschreven, dus ‘ich bitte Sie’, ‘wir teilen Ihnen mit’, ‘danke für Ihre Nachricht’. In deze vormen van aanhef kan ook altijd mevrouw op de eerste plaats staan. Zonder een initiaal volgt er wel een hoofdletter. Er bestaan verschillende formules, van formeel tot zeer intiem. Maar uit navraag bij Vlaamse taaladviseurs blijkt dat in de praktijk de Belgische briefconventies overeenkomen met de Nederlandse: er staat een komma na de aanhef en de eerste zin begint Hoofdletter na een komma. De bijpassende aanhef van de brief is dan: ‘Weledelgestrenge mevrouw/heer Jansen,’ of ‘Hooggeachte mevrouw/heer Jansen,’. Zie ook. Gaan hieraan een of meer bijvoeglijke naamwoorden vooraf, dan krijgen die ook een hoofdletter. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter. , wat weer een afkorting is van U edele, derde persoon enkelvoud. Ook als u de geadresseerde niet kent. : Onze Taal. Vermaas twee keer medicatie krijgt toegediend. , Dr. Aan die tweeledigheid doe je recht met deze gecombineerde aanhef. (2) Om bijzonder respect uit te drukken, kan een hoofdletter worden gebruikt. Wat zijn de regels voor aanhef en titelgebruik? Gebruik Geachte (formeel) of Beste (informeel). Denk aan hoofdletters, punten en komma’s. Formeel. Aanhef engelse brief. 4. Dit betekent overigens wel dat die automatische hoofdlettercorrectie er niet altijd vanzelf toe leidt dat een zin ook met een hoofdletter begint. Ook al eindigt de aanhef. Als voor de naam meerdere titels staan, worden die gescheiden door een spatie. % % is het dan % % Geachte heer van Dijk, % % of % % Geachte heer Van Dijk, Hangt ervan af waar de heer Van Dijk woont. Uitleg. na de aanhef (Lieve oma, Geachte heer,) en na de afsluiting (Heel veel liefs, Met vriendelijke groet, Hoogachtend,). 1602 CS ENKHUIZEN. Een uitroepteken achter de aanhef komt echter zelden voor in het Duits. a) Na de aanhef zet je altijd een komma. Alleen het eerste woord krijgt bij de afsluiting. Ik gebuik zelf altijd automatisch een hoofdletter, maar gezien het feit dat de aanhef eindigt met een komma, is dat niet vanzelfsprekend. dr. Hoe schrijf je een wethouder aan? Een titel of functiebenaming, al dan niet gevolgd door een naam, schrijven we met kleine letters: burgemeester en wethouders (in Nederland), burgemeester en schepenen (in België). Het gebruik van de woorden ‘De heer’ en ‘Mevrouw’ naast een titel of predikaat is dubbelop en daarom onjuist. J. Als je geen naam of alleen een achternaam gebruikt, kies je bij mannen voor heer en bij vrouwen voor mevrouw. Een kleine letter kan ook, want deze schrijfwijze is een huisstijlkeuze, geen. Het is verstandig om deze aanhef alleen te gebruiken als je zeker weet dat iemand zich als man identificeert. Je zit dan in elk geval altijd safe: Geachte heer of mevrouw, of Geachte heer De Lange, Tip: Als je hier een naam schrijft waar een lidwoord vóór staat, schrijf je die met een hoofdletter (zoals in het voorbeeld. Aanhef van de brief Waar u in het Nederlands Geachte of Beste gebruikt, begint u een Engelse brief altijd met Dear. Waarom is e-mail informeler dan een brief? Zo is een e-mail in veel gevallen informeler dan een brief, aangezien e-mail een vluchtiger medium is. Of de adellijke titel door erfrecht overgedragen is of tijdens het leven verworven is, maakt voor de aanspreking, aanhef en adressering geen verschil. In de aanhef van een brief of e-mail kunt u Geachte + minister schrijven, of Mijnheer/mevrouw de + minister. Na de aanhef volgt de openingszin van je brief. De afkorting van de titel meester krijgt een kleine letter en een punt: mr. tao_adv (C) 1599 j cijfers,conventies,hoofdletter,spelling. Als zinnen beginnen met een cijfer of symbool, vervalt de hoofdletter. Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. De plaatsnaam wordt met een hoofdletter geschreven, daarna een komma en daarna een spatie en de datum, bijvoorbeeld: Groningen, 27 september 2014. Weet je de naam en het geslacht van de ontvanger niet, schrijf dan ‘Dear Sir/Madam’. Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. 1) Hoofdletter uit respect (Leidraad 16. In aanhef van brief of e-mail Als voorbeeld nemen we geachte heer van der Knoop. Dit is de meest gebruikelijke, informele manier om een brief aan iemand te beginnen. U kunt achter de aanhef een uitroepteken of een komma zetten. Vraag. Het onderscheid tussen eigennaam en soortnaam is soms subtiel. In de V. Bijvoorbeeld: “August 31, 2017” Aanhef. Daarnaast begint het deel van de achternaam dat geen tussenvoegsel is altijd met een hoofdletter. Na deze cursus kent Word geen geheimen meer voor jou! Gerelateerde trainingen. v. Wij gaan verder met de aanhef van de brief waarvoor wij zojuist de adressering hebben gemaakt. Het is aan te bevelen om na Beste of Geachte de naam van de geadresseerde of een zelfstandig naamwoord, bijvoorbeeld een rol- of functiebenaming, toe te voegen. Aanhef Bij de aanhef gebruik je geen initialen of de tweede achternaam van de vrouw. Bij een vrouw is het ‘Sehr geehrte Frau Schneider’. and more. Wie een (zakelijke) brief of e-mail schrijft, moet veel keuzes maken. ' gebruiken. Uitzonderingen zijn namen als d’Ancona en d’Hondt: hier blijft de d altijd klein en volgt er een hoofdletter na de apostrof: mevrouw d’Hondt. Let op dat de aanhef begint met een hoofdletter, zoals je dat ook doet aan het begin van een zin. Wat is het eerste woord na de aanhef in het Duits? Het eerste woord na de komma van de aanhef wordt met een kleine letter geschreven, behalve bij een. Zo zorg je meteen voor een nette opmaak van je brief. De eerste woorden van jouw mail zetten meteen de toon. Afkortingen (Leidraad 17. Aanhef. Waarschuwing: “Let op!”. / prof. Het woord examencommissie staat wel goed in de aanhef, maar niet in de tekst. Alleen de datum is voldoende. Het is belangrijk om de geadresseerde met de juiste titels aan te spreken. Als de naam van de aangeschreven persoon wel bekend is, is het aan te bevelen om die toe te voegen na de begroeting. 4 definities op Encyclo. Dear Sirs/ Madames, Wanneer u de brief naar een groep ontvangers verstuurd kunt u de volgende aanhef in de Engelse brief gebruiken: Dear Tendants, Dear All, Dear. Je schrijft uiteraard wel een hoofdletter als het eerste woord een zelfstandig naamwoord is. Als we verschillende instellingen kunnen noemen met hetzelfde woord, dan is dat een soortnaam. Na een komma komt vrijwel nooit een hoofdletter omdat na een komma de lopende zin doorgaat. (1) Geachte mevrouw Verbeek, (2) Geachte. Ook als u de geadresseerde niet kent. In de adressering volgen na de titulatuur de voorletters en de achternaam van de geadresseerde, traditioneel voorafgegaan door heer (niet: mijnheer of meneer) of vrouwe. De schuine streep wordt gebruikt om breuken te noteren: 1/5. De eerste zinsplaats is al ingenomen, dus de hoofdletter die het begin van de zin markeert, vervalt. Staan er geen voornamen- of letters voor de achternaam, maar een andere benaming? Voorbeelden: meneer,. Vodafone hoofdkantoor T. Indien u gebruik maakt van een uitroepteken, moet de eerste zin van de brief beginnen met een hoofdletter. Het maakt bijvoorbeeld uit hoe goed je de persoon kent aan wie je je brief schrijft. Aanhef/aanspreking In de aanhef van een brief richt je je tot iemand, of tot een meerderheid van personen. Definities die `aanhef` bevatten: Exordium = 1) aanhef 2) aanhef (muz. Niet alleen over de inhoud en opbouw, maar ook over de opmaak en verzorging van de tekst. White, Dear Ted Mosby, Dear Ms. a) Na de aanhef zet je altijd een komma. Wat is formeel en informeel. Een aanhef met geachte is formeel en vooral geschikt voor officiële contexten. De aanhef is belangrijk: je spreekt de lezer het eerst aan, en zet dus de toon van je mail of brief. De aanhef eindigt in het Nederlands altijd met een komma; De openingszin begin je wel weer met een hoofdletter; Dus om het plaatje compleet te maken: Beste mevrouw Van Assen, Na ons telefoongesprek afgelopen woensdag ben ik nog enthousiaster geworden over de functie van communicatiedeskundige. Schrijf je een punt na afkortingen van maten, gewichten en eenheden, zoals cm. Dat principe geldt dus ook als de aanhef met een komma wordt afgesloten. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. In de inleiding staat waarom contact wordt opgenomen. a. De aanhef is belangrijk: je spreekt de lezer het eerst aan, en zet dus de toon van je mail of brief. De briefnorm van het Belgische Bureau voor Normalisatie (NBN) geeft als richtlijn om na de aanspreking geen komma te plaatsen, maar vermeldt daarbij wel dat een komma mogelijk is. Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. Bert. of m. In het Frans wordt de titel echter niet met een hoofdletter geschreven, zoals bij . Wil je ook meer weten over 'aanhef'? Zoals de meervoud ervan, het lidwoord (de of het), betekenis en hoe je het uitspreekt? Lees verder »Aanhef. Dus gewoon 'de heer' of 'mevrouw'. Je volgt het document met de. (2) De volgende afspraken werden gemaakt: De briefnorm van het Belgische Bureau voor Normalisatie (NBN) geeft als richtlijn om na de aanspreking geen komma te plaatsen, maar vermeldt daarbij wel dat een komma mogelijk is. Een puntkomma wordt geplaatst tussen twee zinnen. v. – Na de aanhef wordt meestal een komma geplaatst. Smith’. + Bij het eerste woord tussen de aanhalingstekens. De aanhef begint met een hoofdletter en eindigt met een komma. 256987. Na de aanspreking wordt geen komma gebruikt. en dr. Jones, Als je de naam niet bekend is: Dear Sir / Madam,Gebruik ook dan bijvoorbeeld Geacht college, Geachte raad of Beste leden van de ondernemingsraad. Tussenvoegsels zoals de, van, el of da krijgen een kleine letter als er voorletters, een voornaam, een ander tussenvoegsel, of de achternaam. + afleidingen en samenstellingen met persoonsnamen bv Nobelprijs. (7) In het dorp zijn een kerk – gebouwd in de vijftiende eeuw ­­­–, een kapel en enkele oude herenboerderijen te. Regels voor het gebruik van hoofdletters in persoonsnamen Na ‘meneer’ en ‘mevrouw’ begint de achternaam altijd met een hoofdletter: meneer Raaspit, mevrouw Van der Hoed. In Nederlandse namen krijgen de voor- en achternaam sowieso hoofdletters. Een aanhef eindig met een komma. A. Dr. , wat weer een afkorting is van U edele, derde persoon enkelvoud. Aanhef. of dhr. Je mag een aanspreekvorm alleen weglaten als je niet zeker bent van het geslacht van de persoon. ’ Als je de naam van de geadresseerde niet weet hoofdletter, ook al eindigt de aanhef op een komma. Net als in het Nederlands geef je aan wat je van de ander verwacht. is dus de juiste schrijfwijze. Echter, in het Duits lijkt het soms of alles wat belangrijk is met een hoofdletter wordt aangeduid. Het volgende onderdeel is de Plaats en de datum. Begint de eerste zin daaronder met een kleine letter of met een hoofdletter? De eerste zin na de aanhef begint met een hoofdletter. Voorbeeld: Afkorting meneer. Het gebruik van een kleine letter is in deze context een verouderde conventie. De standaardaanhef. ’s Avonds ga ik sporten. Als je de naam weet, gebruik je die, zonder voorletters of voornaam en voorafgegaan door 'Geachte'. van der Sluis, mevrouw Jongsma-van der Sluis. De voor- en achternaam van personen schrijf je met hoofdletters. aan het begin van een tekstregel staat, schrijven we de afkorting dus met een hoofdletter, bijvoorbeeld: Gemeente Amsterdam. Als. Let op de hoofdletter bij het voorvoegsel omdat er geen naam voor staat. Het is tenslotte het eerste wat gelezen wordt en hiermee zet je de toon voor de rest van je brief. Jan Kop’ zien staan, weten we dat we dus niet [ir Jan Kop] moeten lezen of zeggen, maar [ingenieur Jan Kop]. Liebe KollegInnen, (Midden in het woord staat een hoofdletter; deze begroeting komt voor als er zowel aan mannelijke als vrouwelijke collega’s wordt gemaild. De titel komt dan achter de voornaam en krijgt een hoofdletter. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter. Voorbeeld aanhef: Geachte mevrouw Boudhi, Begin van je brief . Vanwege de duidelijkheid geniet het sterk de voorkeur om vaak voorkomende begrippen of zaken met een complexe betekenis expliciet te definiëren. Die regels bestaan in het Engels ook, en helaas: ze komen vaak. Bij een Engelse brief komt een achttal punten meestal standaard voor:. Dat geldt ook voor de adressering en de aanhef van een brief of e-mail. Hierin laat je de inhoud naar voren komen. In protocollaire. Juist zijn dus: Nynke van der Sluis, mr. , Mrs. Schrijf zijn of haar naam en het geslacht dan altijd in de aanhef van je Engelse brief, bijvoorbeeld ‘Dear Mr. Die laatste aanhef is alleen geschikt als niet te achterhalen is wie de brief zal lezen. 2. v. 3 voorbeelden Geslacht + Achternaam onbekend. Let er s. Enkele voorbeelden: Maarten ’t Hart. Aanhef zonder genderaanduiding Aanhef voor een man Aanhef voor een non-binaire persoon Aanhef voor een vrouw Adressering aan bedrijven en instellingen Adressering aan samenwonenden, koppels en gezinnen Directeur / Directrice Mejuffrouw / mevrouw Mevrouw dr. Aanhef De aanhef is standaard, zoals ‘Geachte heer/mevrouw. de heer Peeters. U. Het is aan te bevelen om de aanduiding mevrouw alleen te gebruiken als u zeker weet dat de persoon in kwestie op die manier aangesproken wil worden. Tegenwoordig schrijft men u en uw met een kleine letter. Tussen het adres van het bedrijf en de aanhef, zet je ook nog neer waar de sollicitatiebrief over gaat. Een kleine letter kan omdat er na een dubbele punt meestal een kleine letter volgt. Verschoor Prof. Begin altijd met een hoofdletter. In de aanhef staan geen voornamen of voorletters. Toelichting. Welke aanhef je kiest, hangt af van je relatie met de lezer. Dus wie bijvoorbeeld zowel Nederlands als Engels heeft gestudeerd is niet drs. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. Woonplaats, 23 april 2016. Aanhef Formell/höflich: Sehr geehrte Frau (Nachname, achternaam), Sehr geehrter Herr (Nachname, achternaam),5. Hoofdlettergebruik in het Engels. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. Na Geachte schrijf je mevrouw en heer met een kleine letter: Geachte heer Middenkoop. Uitleg. T. Aanhef De aanhef in een Engelse brief is doorgaans Dear. Na aanhef en slotgroet in een brief. ” (voor “de heer”) of de uitgeschreven vorm. Je naam komt wel helemaal aan het eind na je handtekening. De aanhef L. Citaten binnen citaten. Schrijf dan het tussenvoegsel met een hoofdletter: de heer De Groot. BijzonderheidDe aanhef begint met een hoofdletter en eindigt met een komma. staat gewoonlijk na een neutrale, mededelende zin; na een vraag komt een vraagteken, na een uitroep een uitroepteken (zie hoofdstuk ). . Moet de zin beginnen met een hoofdletter na de aanhef? Deze situatie kom je altijd tegen. F. , mr. Een zin begint altijd met een hoofdletter. Je hoort de eerste zin van een brief na de aanhef met een hoofdletter. . Elk eerste woord van de regel van een adressering krijgt een hoofdletter. de Zwart en mevrouw K. Adressering en briefaanhef bij adellijke personen. U bevindt zich op: Cijfer of symbool aan het begin van een zin (hoofdletter) Taaladviezen . Deze voornaamwoorden worden met een hoofdletter geschreven. Na een aanspreking met Geachte spreken we de gesprekspartner, toehoorder of lezer verder aan met de beleefdheidsvorm u. 1823/8. Dear Ms = Geachte mevrouw (indien niet bekend is of zij gehuwd is) Achter de afkorting (bijvoorbeeld Mr) in de aanhef komt geen punt. Een onderwerp of referentie komt juist ná de aanhef. T. Dubbele punten kunnen een populaire keuze zijn bij het schrijven van memo's. Dan schrijf je die ook met een hoofdletter. Namen. De afkorting hr. 7. In de aanhef gebruikt u Herr. de Vries BA of H. Crediteurenadministratie. , Ms. in brieven tussen plaatsnaam + datum en tussen delen van een adres: komma mits onderdelen op 1 regel staan onderdelen adres steeds op nieuwe regel: geen komma of. Voorbeeld: Betreft: factuur nr. Vaak hoef je dit niet zelf te noteren omdat veel bedrijven werken met voorgedrukt briefpapier. Na de aanhef volgt een komma. Veel mensen vragen zich af wat een gepaste aanhef is. Vermeld daarop dus wel de geboortenaam, naam van de partner, voorletters en eventuele titels:. v. AlbersIn een Engelse zakelijke brief wordt de maand wel met een hoofdletter geschreven. 9278 JR Groningen. , Miss. – De aanspreking begint met een hoofdletter. geen punt zou krijgen omdat de laatste letter van de afkorting ook de laatste letter van het woord meester is. Denk aan hoofdletters, punten en komma’s. " net als "mevr. Hierin richt je je tot de geadresseerde. de Vries ing. Toelichting Een puntkomma wordt geplaatst tussen twee zinnen. Ook als u de geadresseerde niet kent. 88; Vraagbaak Nederlands (2016), p. Hier ga je dus verder in op het onderwerp. 29 mei is zijn verjaardag. Soms staat er in de vacature een vacaturenummer. Ook zonder. Na de aanhef staat een komma. 3. De aanhef Na de plaats en datum volgt weer een witregel, hierna de aanhef. Hier volg ʼn paar van die belangrikste beginsels en riglyne*: – Sinsbegin. Zorg voor correcte interpunctie. A. Voorkom afkortingen in de aanhef. Hoofdletter na dubbele punt; Taal en gender. A. Aanhef De aanspreking begint met een hoofdletter. Begint de zin met een symbool of cijfer, dan volgt er geen beginhoofdletter (zin 2). Hoofdletters gebruik je alleen voor namen van personen, bedrijven, instellingen, merken, wetten, boeken, aardrijkskundige plaatsen, talen, dialecten, volkeren, feestdagen en historische gebeurtenissen. 00 uur. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter. 't Is een meisje! 's Morgens kraamden we op en trokken we verder. Afdeling Vertalen en. Nee, na een puntkomma in een zin komt geen hoofdletter. Dat is nooit een officiële spellingregel geweest. Kan je brief namens iemand anders ondertekenen? Brief namens iemand anders, het kan voorkomen dat je namens een ander een brief moet ondertekenen. Geachte heer, mevrouw, Geachte heer Van Dam, Geachte mevrouw Van der Poel, Geachte deel van een groep, bijvoorbeeld: collega, relatie, abonnee,Na het adres van de geadresseerde volgt de datum. , m. Eventueel kan je hier nog een emailadres en/ of een telefoonnummer aan toevoegen. A. 3. Daaronder komt dan de aanhef van je motivatiebrief. In dit geval vond ik op deze pagina het antwoord. En tot slot schrijf je de onderwerpregel. Na de aanhef zet je geen komma. De aanhef van een zakelijke brief start je in de regel met “Geachte”. Schrijf de maand altijd voluit met een hoofdletter. V. En let op de spelling natuurlijk! 4. Maar als het eerste complete woord van een zin een cijfer of symbool is, krijgt het tweede woord geen hoofdletter. In plaats van vrouwe wordt tegenwoordig ook mevrouw gebruikt. Hieronder een aantal voorbeelden (plus de samentrekking): 4 août 1789. Vergeet niet dat de maanden geen hoofdletter hebben. Beste krijgt een hoofdletter, omdat de aanhef (een soort zin) hier begint. Dit geldt ook voor (handels)namen van bedrijven en organisaties en persoonlijke titels (die aan namen vooraf gaan). Een postscriptum is een naschrift onderaan een brief, nog onder de ondertekening. a. Volgens de huidige briefconventies beginnen we de eerste zin dan ook met een hoofdletter, ook al eindigt de aanhef op een komma: Geachte mevrouw Bussink, Hartelijk dank voor uw. Na aanhef en slotgroet in een brief. Voorbeelden. Als je de naam en titel weet behoor je dit in de aanhef te schrijven. Voorbeeld: prof. Begin je brief met de aanhef 'Beste'. Zie ook. In de plaats van. (Lectori salutem) is verouderd. mult. v. Na de dubbele punt begin je met een kleine letter. Dear Ms = Geachte mevrouw (indien niet bekend is of zij gehuwd is) Achter de afkorting (bijvoorbeeld Mr) in de aanhef komt geen punt. Begint de zin met een symbool of cijfer, dan volgt er geen beginhoofdletter (zin 2). h. Na de punt hoort één spatie: Het is mooi weer vandaag. Hoofdletter na dubbele punt Linker hand / linkerhand, rechter hand / rechterhand Platte kaas / plattekaas Rode kool / rodekool. Na 'Dear' volgt een beleefdheidstitel, zoals Mr. Volgens de huidige briefconventies beginnen we de eerste zin dan ook met een hoofdletter, ook al eindigt de aanhef op een komma: Geachte mevrouw Bussink, Hartelijk dank voor uw. de Vries. a. U moet niet vergeten dat u achter de aanhef een komma moet plaatsen. Veel mensen vragen zich af wat een gepaste aanhef is. op dat mevr. Aanhef: Hierin richt je je tot de geadresseerde. 1 adres van de afzender (vanuit Nederland) Ø De conventie is je naam niet bovenaan te zetten. Verkorte tussenvoegsels (die met een apostrof, zoals ’t Hart) schrijf je te allen tijde met een kleine letter. De gekozen aanhef drukt de sociale afstand tot de ontvanger uit en is dus belangrijk. Als er mevrouw, meneer of heer gebruikt wordt, krijgt die. Antwoord. a. Een zin begint altijd met een hoofdletter. Goeie vraag. 15 mars 2015. , of Ms. ALS het geslacht niet is gevuld (onbekend in crm), DAN wordt letterlijk deze tekst getoond: ‘de heer / mevrouw’. Schrijf de maand altijd voluit en met een hoofdletter. 4. Leesteken na een inleidende zin, woordgroep of woord Top. Deze afkortingen staan meestal na de naam van iemand die een bachelor- of mastergraad in die richting heeft behaald, bijvoorbeeld: J. Daarom solliciteer ik graag bij uw bedrijf. 370-371; Taalboek Nederlands. Jansen’. Een zin begint altijd met een hoofdletter. Nee, na een puntkomma in een zin komt geen hoofdletter. Tegenwoordig schrijft men u en uw met een kleine letter. Welke aanhef en adressering gebruik je in brieven aan een stel of een gezin? Zowel in de adressering als in de aanhef aan een stel worden bij voorkeur beide namen genoemd. Solliciteren is immers een formele aangelegenheid, maar als je de persoon bij wie je solliciteert al kent, is de kans groot dat je elkaar normaal gesproken tutoyeert. We zullen de opmaak van een brief, de aanhef, de inhoud, de afsluiting en de handtekening bespreken. Toelichting. (a) aanhef, aanspreking en adres regel 16.