hoofdletter na aanhef. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter. hoofdletter na aanhef

 
 Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletterhoofdletter na aanhef  Na de aanhef komt een komma; Voorbeelden: Geachte mevrouw De Graaf, Geachte mevrouw Winters – Van Deijsel, Beste Jan-Willem, Geachte heer Van der Made

e-mailing. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. De aanhef: Geachte of Beste Komma na aanhef Een zakelijke e-mail schrijven Een zakelijke e-mail beantwoorden Een zakelijke brief schrijven Een digitale nieuwsbrief samenstellen Artikel. Tussenvoegsels zoals de, van, el of da krijgen een kleine letter als er voorletters, een voornaam, een ander tussenvoegsel, of de achternaam. Schrijf dan het tussenvoegsel met een hoofdletter: de heer De Groot. Dit is de meest gebruikelijke, informele manier om een brief aan iemand te beginnen. Net als bij de keuze voor u of jij kan dit namelijk leiden. Als er mevrouw, meneer of heer gebruikt wordt, krijgt die. Als de achternaam van de geadresseerde bekend is, dan noem je deze in de aanhef samen met een. De aanhef bestaat uit de woorden waarmee je een brief of een e-mail begint. Het eerste lidwoord of voorzetsel van de achternaam krijgt een hoofdletter als er geen voornaam, voorletter(s) of deel van de achternaam aan voorafgaan: meneer Op de Beek, mevrouw Van Dijk enzovoort. Deze notaties worden symbolen genoemd. Opbouw motivatiebrief: de onderdelen. Solliciteren is immers een formele aangelegenheid, maar als je de persoon bij wie je solliciteert al kent, is de kans groot dat je elkaar normaal gesproken tutoyeert. Brieven en e-mails - Gegevens van de geadresseerde. Ook de voornaamwoorden u en uw hebben een kleine letter. en dr. Dat komt doordat de aanhef van een brief niet eindigt op een punt. Mrs. De aanhef van een brief of e-mail mag met een komma eindigen, maar wordt toch gezien als afzonderlijk element van de brief. De bijpassende aanhef van de brief is dan: ‘Weledelgestrenge mevrouw/heer Jansen,’ of ‘Hooggeachte mevrouw/heer Jansen,’. (2) Om bijzonder respect uit te drukken, kan een hoofdletter worden gebruikt. Uitleg. (Lectori salutem) is verouderd. Na de afsluitende groet komt in het Duits geen komma. mult. ’ (Het volledige citaat luidt: ‘Ik vermoed dat Jan al wel thuis is. Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter. U bevindt zich op: Cijfer of symbool aan het begin van een zin (hoofdletter) Taaladviezen . floris_v November 28, 2020, 4:58pm #4. Het is niet nodig om de datum of het adres te schrijven, hoewel je dat wel kunt doe als je dat wilt. Aanhef engelse brief. Ook al eindigt de aanhef. Namen moeten altijd met een hoofdletter. Venema. 1) Hoofdletter uit respect (Leidraad 16. Wat komt er na geachte? Antwoord. is dus de juiste schrijfwijze. Hoofdletters in filmtitels. Wat is de juiste aanhef en adressering als je een brief stuurt aan een notaris? Een formele adressering is ‘De weledelgestrenge mevrouw/heer P. In de rechterkolom staat de titulatuur zoals die in de aanhef boven een brief staat. of dhr. Het gaat doorgaans om standaardformuleringen waarmee de schrijver zich tot de geadresseerde richt. Zet na de aanhef een komma, en begin de eerste zin met een hoofdletter. ! geen hoofdletter na een cijfer of een symbool. Woonplaats, 23 april 2016. Schrijf mevrouw en heer met een kleine letter. h. ) Als je. Wat is het eerste woord na de aanhef in het Duits? Het eerste woord na de komma van de aanhef wordt met een kleine letter geschreven, behalve bij een zelfstandig. Ook komt er dan in een zin als de eerste voorbeeldzin hieronder geen hoofdletter na de dubbele punt. In de inleiding staat waarom contact wordt opgenomen. [2] In adressering van briefpost is "t. ” (voor “de heer”) of de uitgeschreven vorm. Een goede openingszin ziet er als volgt uit: “Naar aanleiding van een vacature in de Volkskrant van afgelopen zondag wil ik mijn interesse voor een functie als [functie x] kenbaar maken. De briefnorm van het Belgische Bureau voor Normalisatie (NBN) geeft als richtlijn om na de aanspreking geen komma te plaatsen, maar vermeldt daarbij wel dat een komma mogelijk is. Naslagwerken. Dit bestaat uit een inleiding, een kerngedeelte en een slotzin. Start je sollicitatiebrief met een zin die. 7. 2. Met deze wijzigingsregeling wordt deze omissie hersteld. Weet je de naam en het geslacht van de ontvanger niet, schrijf dan ‘Dear Sir/Madam’. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. N. A. Begin altijd met een hoofdletter. – Na de aanspreking schrijft u een komma. – Na de aanspreking schrijft u een komma. Ook na een. De aanhef bestaat uit de woorden waarmee je een brief of een e-mail begint. Een uitroepteken achter de aanhef komt echter zelden voor in het Duits. Je schrijft het eerste voorvoegsel voor de achternaam met een hoofdletter: Geachte mevrouw Van den Berg; Na de aanhef plaats je een komma: Geachte heer Middenkoop, Je begint de eerste zin van je brief met een hoofdletter. a) Na de aanhef zet je altijd een komma. Korte citaten (0-40woorden)In sommige gevallen is de komma na het gedachtestreepje nuttig omdat de structuur van de zin anders onduidelijk wordt. voor ongehuwde vrouwen. [1] ten aanzien van. ). Bijvoorbeeld: Dear Sir/Madam, Dear Ms Jones, Dear Customer. Heilige begrippen Je schrijft echter geen hoofdletter als er voorletters, een voornaam of een andere achternaam voor staan. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. staat gewoonlijk na een neutrale, mededelende zin; na een vraag komt een vraagteken, na een uitroep een uitroepteken (zie hoofdstuk ). 2. Je bent niet meer slechts een van de tientallen anonieme sollicitanten. Hoofdlettergebruik in het Engels. Mannen spreek je aan met 'Mr', maar voor vrouwen gebruik je 'Miss' (ongetrouwd), 'Mrs' (getrouwd) of 'Ms' (onbekend). ” (voor “de heer”) of de uitgeschreven vorm. Juist is: Geachte heer Van der Knoop, in dit geval met drie hoofdletters. Maar uit navraag bij Vlaamse taaladviseurs blijkt dat in de praktijk de Belgische briefconventies overeenkomen met de Nederlandse: er staat een komma na de aanhef en de eerste zin begint Hoofdletter na een komma. Daarbij horen zeker ook de aanhef en afsluiting van de brief of mail. Uitleg: Onterecht gebruik van hoofdletters. Zie exordium. Welke aanhef Engelse brief? Aanhef van de brief Waar u in het Nederlands Geachte of Beste gebruikt, begint u een Engelse brief altijd met Dear. Op de puntjes wordt de achternaam zonder voorletters ingevuld. Geachte directie, Geachte dames en. v. Hoofdletters aan het begin van de regel. Een postscriptum is een naschrift onderaan een brief, nog onder de ondertekening. (1) gewone aanspreking Geachte lezer,. Aanhef voor een man; Aanhef voor een non-binaire persoon; Aanhef voor een vrouw; Aanhef zonder genderaanduiding; Adressering aan bedrijven en instellingen; Adressering aan samenwonenden, koppels en gezinnen; Amice, amica (als aanhef) 1. , mr. 3. Daarom solliciteer ik graag bij uw bedrijf. Voorbeelden zijn Pepsi Cola, Donald Duck, the Red Cross, en Dr. S. Hoofdletter of kleine letter in aanhef sollicitatiebrief. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. De titel komt dan achter de voornaam en krijgt een. Let goed op de hoofdletter na Dear, ook bij een zelfstandig naamwoord als Customer. Voor Geachte geldt hetzelfde. ), is in plaats van een dubbele punt ook een punt mogelijk. Antwoord. Dear Mr. “Maar”, “dat”, “en”, “of”; dit zijn een paar voorbeelden van de zogenaamde “voegwoorden”. Bijvoorbeeld: “August 31, 2017” Aanhef. De maand kan zowel in cijfers of voluit geschreven. T. Na de aanhef moet je altijd een komma zetten. , mr. , Dr. Hoofdletters in aanhef brief of mail. M. Dat kan op een formele manier met bijvoorbeeld Geachte of op een informele manier met bijvoorbeeld Beste. Daarna zijn er verschillende opties: Geachte heer/ mevrouw, - wanneer de naam niet. Pas daarna begin je met de aanhef. In deze alinea geef je informatie over de situatie waarin je zit, die maakt dat je de brief schrijft. De aanduidingen meneer/heer kunnen ook. Een voorvoegsel (‘van der’) krijgt altijd maar één hoofdletter. Beste / Geachte (als aanhef) Opmaak van een zakelijke brief in Nederland (algemeen) Ervanuit gaan / er van uitgaan / er vanuit gaan / ervan uitgaan;Juist is dhr. Brief beginnen met ‘ik’ Ik en wij door elkaar gebruiken; In opdracht ondertekenen; De koning en andere leden van het Koninklijk Huis aanschrijven ‘Mijne heren’ als briefaanhef; Alternatieven voor ouderwetse en formele woorden; Ondertekenen van een briefAanhef engelse brief. Begin je formeel blijf dan de rest van je sollicitatiebrief ook formeel. In de praktijk is de adressering ‘Mr. Schrijf 'Beste' en dan de naam van de persoon of de gezinsleden er direct achteraan. Begint de eerste zin daaronder met een kleine letter of met een hoofdletter? De eerste zin na de aanhef begint met een hoofdletter. Tussenvoegsels als van, de en der krijgen geen hoofdletters als er een ander deel van de naam – de voornaam, voorletters, naam van de partner – voor staat. Een hoofdletter kan in een aanhef worden gebruikt als men uitzonderlijk respect wil uitdrukken: Vroeger schreef men U, Uw en Uwe met een hoofdletter. De term komt van het Latijnse Post Scriptum , een uitdrukking betekent "geschreven na" [1] [2] (die kan worden uitgelegd in de zin van "dat wat komt na het schrijven"). Het beste antwoord. Je hoort de eerste zin van een brief na de aanhef met een hoofdletter. , Ms. Begin je brief met de aanhef 'Beste'. Noteer de functie (met hoofdletter) of afdeling in de regel eronder. Het gaat doorgaans om standaardformuleringen waarmee de schrijver zich tot de geadresseerde richt. Als je een Duitse tekst leest dan valt het op dat je veel hoofdletters ziet. Een voorbeeld: Betreft: vacature projectmanager. Een aanhef eindig met een komma. Maar achterhaal of het een man of vrouw is. Beste / Geachte (als aanhef) Opmaak van een zakelijke brief in Nederland (algemeen) Ervanuit gaan / er van uitgaan / er vanuit gaan / ervan uitgaan; Titels en titulatuur in Nederland (algemeen)Na aanhef kan er wel een hoofdletter geschreven worden, alleen als het woord altijd met een hoofdletter geschreven moet worden in het Duits. 8 dagen geleden was het nog mooi weer. Vanwege de duidelijkheid geniet het sterk de voorkeur om vaak voorkomende begrippen of zaken met een complexe betekenis expliciet te definiëren. Inhoud Nu ben je aangekomen bij het schrijven van de. Jones, Als je de naam niet bekend is: Dear Sir / Madam,Gebruik ook dan bijvoorbeeld Geacht college, Geachte raad of Beste leden van de ondernemingsraad. Ook als u de geadresseerde niet kent. Voorbeeld aanhef: Geachte mevrouw Boudhi, Begin van je brief . Inhoud Hierin staat wat je wilt vertellen aan de persoon voor wie je brief bedoeld is. En laten Franstaligen nu net extra kieskeurig zijn over aanspreking en manier van verwoorden. and more. De namen van de maanden worden met een hoofdletter geschreven. Aanhef sollicitatiebrief: geachte of beste? Na de betreft-regel kun je weer één of twee witregels aanhouden. Die aanduiding geen naam en er is ook geen andere reden om een hoofdletter te gebruiken. • Tussen twee persoonsvormen in een samengestelde zin-Als het morgen mooi weer is, kunnen we wel naar het strand gaan. Indien de naam van de geadresseerde niet bekend is schrijf je: 'Geachte heer/mevrouw,' Als je de naam weet, gebruik je die, zonder voorletters of voornaam en voorafgegaan door 'Geachte'. Het gebruik van de woorden ‘De heer’ en ‘Mevrouw’ naast een titel of predikaat is dubbelop en daarom onjuist. 't Is een meisje! 's Morgens kraamden we op en trokken we verder. Daarnaast moet je opletten bij hoofdletters in persoonsnamen . ) Na de aanhef boven een e-mail of brief:. Wees in de aanhef zo precies mogelijk: gebruik liever Geachte mevrouw Jansen dan Geachte heer of mevrouw. C. Afdeling Vertalen en. We schrijven t. Ook als u de geadresseerde niet kent. Hieronder vind je een paar voorbeelden van een aanhef die je kunt gebruiken. hello quizlet HomeNa de aanhef begin je met de daadwerkelijke inhoud van de brief. Ls = 1) aanhef 2) aanhef brief aan onbekend persoon 3) aanhef van brieven 4) aanhef van een brief 5) Afkorting op brieven 6) Brief aanhef 7) Brief aanhef (afk. Als voor de naam meerdere titels staan, worden die gescheiden door een spatie. Initiaalwoorden en letterwoorden (Leidraad 17. Let vooral op dat je na de aanhef een komma schrijft. imho een geval van hypercorrectie. Ook afleidingen van namen en namen in samenstellingen schrijf je met een hoofdletter. Een zin begint met een hoofdletter. a. Hoofdletter na dubbele punt. v. Bij stellen waarvan de partners allebei hun eigen achternaam gebruiken, worden in de adressering op de envelop en bovenaan een brief beide personen genoemd, met hun eigen voorletters: De heer A. Venema; I. TIP 2 Gebruik altijd heer of mevrouw. Vraag. Dat kan op een formele manier met bijvoorbeeld Geachte of op een informele manier met bijvoorbeeld Beste. De heer T. Hoe oud wordt een grasparkiet thuis? kijk maar. Ook afleidingen van namen en namen in samenstellingen schrijf je met een hoofdletter. Regel 2. Je zit dan in elk geval altijd safe: Geachte heer of mevrouw, of Geachte heer De Lange, Tip: Als je hier een naam schrijft waar een lidwoord vóór staat, schrijf je die met een hoofdletter (zoals in het voorbeeld. In de rechterkolom staat de titulatuur zoals die in de aanhef boven een brief staat. ”Niet kapitaliseren, tenzij het een begroeting in een brief of e-mail. Ook deze bewering wordt tegengesproken door de voorbeeldbrieven op het internet. Regels voor het gebruik van hoofdletters in persoonsnamen Na ‘meneer’ en ‘mevrouw’ begint de achternaam altijd met een hoofdletter: meneer Raaspit, mevrouw Van der Hoed. In de aanhef gebruik je Herr. Begin altijd met een hoofdletter. Hoofdletters in namen: Patsy Van der Meeren / Patsy van der Meeren. de heer Peeters. Hoe schrijf je e-mail: met een hoofdletter of een kleine letter?. In gesproken taal zeg je altijd voluit “mevrouw”, ook als het in de tekst wordt afgekort. 2. 256987. 1) Aanvang 2) Aanvang van een brief 3) Begin 4) Begin van een brief 5) Begin van een lied 6) Begintonen 7) Beginwoorden 8) Briefhoofd 9) Deel van een brief 10) Hoofd 11). Betreft: Hier geef je het onderwerp van de brief. Daaronder komt dan de aanhef van je motivatiebrief. De aanhef eindigt in het Nederlands altijd met een komma; De openingszin begin je wel weer met een hoofdletter; Dus om het plaatje compleet te maken: Beste mevrouw Van Assen, Na ons telefoongesprek afgelopen woensdag ben ik nog enthousiaster geworden over de functie van communicatiedeskundige. Na de haakjes komt geen tweede hoofdletter: (Gemeentelijke) ambtenaren mengen zich in het landelijke debat. Afsluiting . Secretarial Services. Het is een wijdverbreid misverstand dat mr. van Dinteren Adviseur Particulieren Postbus 2321 9922 AE Leiden Betreft: afwijzing verzoek om lening Leiden, 23 mei 2015. De titel komt dan achter de voornaam en krijgt een hoofdletter. Veel mensen vragen zich af wat een gepaste aanhef is. Vermeld je het toch dan beginnen met hoofdletter T en de heer of mevrouw met kleine letter. Alles wat betrekking heeft tot de beleefdheidsvorm ‘Sie’ wordt met hoofdletter geschreven, dus ‘ich bitte Sie’, ‘wir teilen Ihnen mit’, ‘danke für Ihre Nachricht’. Daarna begin je met de aanhef. En let op de spelling natuurlijk! 4. a) Na de aanhef zet je altijd een komma. , Mein(e) Liebe(r). In Nederland is het niet gebruikelijk om de komma weg te laten. Zie ook. Die kan het best beginnen met een kleine letter, omdat de regel immers al een hoofdletter heeft. , bc. Aanhef. Persoonsnamen (Leidraad 16. over, met betrekking tot. t. 4 definities op Encyclo. heer / de heer / meneer / mijnheer. Alleen als de delen van de opsomming volledige zinnen zijn (zie punt 3. a. Volgens de huidige briefconventies beginnen we de eerste zin van de eigenlijke brief of e-mail daarom met een hoofdletter, ook al eindigt de aanhef op een komma: Geachte mevrouw Bussink, Hartelijk dank voor uw bericht. Zo’n aanhef is persoonlijker dan een aanhef met alleen Beste of Geachte . Een kleine letter kan omdat er na een dubbele punt meestal een kleine letter volgt. Daarna volgt de aanhef. In dit geval vond ik op deze pagina het antwoord. Apostrof aan het begin van een zin (hoofdletter) Als het eerste woord van de zin met een apostrof begint, krijgt het tweede woord de hoofdletter. Om een graaf of gravin mondeling aan te spreken, gebruiken we meestal de gewone aanspreekvorm meneer of mevrouw. Aanhalingstekens (algemeen)Als het in een organisatie gebruikelijk is om zulke namen met een hoofdletter te schrijven, houden ze ook in de functieaanduiding hun hoofdletter: hoofd Personeelszaken, manager Operations. Na de aanhef volgt een komma. /kg?. Als u een brief verstuurt die door verschillende. In Nederland is het niet gebruikelijk om de komma weg te laten. Onderwerp: Opzegging / opzegging huur. Na een dubbele punt volgt doorgaans een citaat, een opsomming of een verklaring. drs. Na Geachte schrijf je mevrouw en heer met een kleine letter: Geachte heer Middenkoop. Deze nadruk kan bijvoorbeeld een uiting zijn van: Een sterke emotie (e. Na een dubbele punt volgt in principe een kleine letter. Een aanhef eindig met een komma. Betreft: kapotte batterij laptop; Betreft: uitstel buurtoverleg; 5 De aanhef Wees zorgvuldig bij het aanspreken van de geadresseerde. Hoofdletter na dubbele punt Lees meer » Leestekens en hoofdletters in een puntsgewijze opsomming (algemeen) Door beheerder Geplaatst op 12 mei 2021 Geplaatst in adviezen , algemeen , dubbele punt , komma , leestekens , punt , puntkomma , teksten schrijven , teksten schrijven , woordgebruik , woordkeuze en stijladviezen>spelling>hoofdletter of kleine letteradviezen>leestekens>puntkommaHoofdletter na puntkomma Vraag Hoort er na een puntkomma in een zin een hoofdletter te staan? Antwoord Nee, na een puntkomma in een zin komt geen hoofdletter. Open met een. Beste / Geachte (als aanhef) Opmaak van een zakelijke brief in Nederland (algemeen) Ervanuit gaan / er van uitgaan / er vanuit gaan / ervan uitgaan; Titels en. met punten komt in de praktijk ook geregeld voor. Een zin die na een aanhef komt, is nog steeds een zin. Een hoofdletter kan in een aanhef worden gebruikt als men uitzonderlijk respect wil uitdrukken: Vroeger schreef men U, Uw en Uwe met een hoofdletter. Na het lezen van de aanhef beslist de lezer namelijk of jouw brief het waard is om verder te lezen. Een tussenvoegsel in de aanhef – mét hoofdletter. De aanhef Na de plaats en datum volgt weer een witregel, hierna de aanhef. Aleid van de Vooren-Fokma). Overigens schrijf je ‘u’ zonder hoofdletter. Spreek de datum hardop uit. Hoofdletter na dubbele punt; Taal en gender. Een foutieve of ongepaste aanhef kan behoorlijk in het verkeerde keelgat schieten van de ontvanger. U kunt uw aanhef eindigen met een komma of een dubbele punt. 377; Woordenlijst (2015) Een postscript , afgekort PS , is toegevoegd na het schrijven van het hoofddeel van een brief (of een ander orgaan van schrijven). h. Een soortnaam wordt. Als u een brief verstuurt die door verschillende personen zal worden gelezen, kunt u het best een dubbele aanhef gebruiken. Probeer te vermijden om zinnen te beginnen met 'Ik/I', het is wel geaccepteerd om in een Engelse brief met 'I' te beginnen, maar echt mooi is het niet. Na een komma komt vrijwel nooit een hoofdletter omdat na een komma de lopende zin doorgaat. Het woord examencommissie staat wel goed in de aanhef, maar niet in de tekst. Misschien kan de autocorrectie daarom beter luiden: zinnen beginnen met een hoofdletter (maar alleen) na een punt met tekst ervoor en niet beginnend met een apostrof. Na de aanspreking wordt geen komma gebruikt. Een aanhef met waarde drukt uit dat men de aangeschrevene kent en als gewaardeerde vakgenoot aanschrijft. 'ns Kijken hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Thienpont, Geachte mevrouw Vertongen,Geen hoofdletters in de titulatuur (ook niet in de afkortingen), tenzij er een andere reden is om een hoofdletter te gebruiken, bijvoorbeeld aan het begin van een zin. De contactinformatie staat er dan al op. 9278 JR Groningen. Geachte dames en heren, afstandelijk door geachte en de meervoudsvorm. Die laatste aanhef is alleen geschikt als niet te. Bij stellen waarvan de partners allebei hun eigen achternaam gebruiken, worden in de adressering op de envelop en bovenaan een brief. Na de aanspreking wordt geen komma gebruikt. Inhoud van de brief De aanhef bestaat uit de begroeting plus de naam van de geadresseerde. 3. Volgens het Bureau voor Normalisatie in België is er na de aanhef geen leesteken nodig, maar kan er eventueel wel een komma geplaatst worden. Dan schrijf je die ook met een hoofdletter. Bij een Engelse brief komt een achttal punten meestal standaard voor:. 1. Na de aanhef komt een komma; Voorbeelden: Geachte mevrouw De Graaf, Geachte mevrouw Winters – Van Deijsel, Beste Jan-Willem, Geachte heer Van der Made. als aanhef in een brief of e-mail. Als de achternaam begint met een tussenvoegsel, krijgt dat tussenvoegsel ook een hoofdletter als het vooraan staat: De Vries, Van der Laan. Dus gewoon 'de heer' of 'mevrouw'. Aanhef Geachte heer, Geachte mevrouw, Mijnheer de voorzitter, NB: “u” en “uw” worden klein geschreven!. Na een inleidende zin. Voorbeelden: meneer, mevrouw, de heer, drs. Is “Goedemorgen” een hoofdletter in een e-mail? Wat dacht je van “Goedemiddag”? gewoonlijk wordt “good morning” alleen met hoofdletters gebruikt als het wordt gebruikt als een aanhef aan het begin van een brief of e-mail. 00 uur. em. Samengevat: Geachte prof. , ir. Na een aanspreking met Geachte spreken we de gesprekspartner, toehoorder of lezer verder aan met de beleefdheidsvorm u. 4. Let op dat de aanhef begint met een hoofdletter, zoals je dat ook doet aan het begin van een zin. Hoofdletter na aanhef. 6. Bij achternamen met een tussenvoegsel krijgt dit tussenvoegsel een hoofdletter als er geen naam of voorletter (s) vooraf gaan. Het is verstandig om deze aanhef alleen te gebruiken als je zeker weet dat iemand zich als man identificeert. Bijvoorbeeld: Bezwaar met betrekking tot (nummer). 2) Hoofdletter uit respect (Leidraad 16. [1] In plaats van 'Beste', zou je ervoor kunnen kiezen om de brief te beginnen met 'Hallo'. In alle gevallen schrijf je het eerste woord met een hoofdletter en het daaropvolgende woord met een kleine letter. % % is het dan % % Geachte heer van Dijk, % % of % % Geachte heer Van Dijk, Hangt ervan af waar de heer Van Dijk woont. Vicerector, voorzitter, rector magnificus en decaan schrijven we niet met een hoofdletter. Na 'betreft' komt een dubbele punt en een kleine letter. Een citaat na een dubbele punt begint altijd met een hoofdletter. Maar hoe bepaal je welke aanhef je gebruikt? En wat is nou echt een goede openingszin? Hier lees je onze tips en vind je handige voorbeelden om een spetterende indruk achter te laten. Die regels bestaan in het Engels ook, en helaas: ze komen vaak. En let op de spelling natuurlijk! 4. Datum Amerikaans In een Amerikaanse brief is de volgorde anders: maand – dag – jaar. De aanduidingen mevrouw, meneer of heer schrijf je niet met een hoofdletter. Aanhef. Antwoord. Wie een (zakelijke) brief of e-mail schrijft, moet veel keuzes maken. De volledige naam schrijf je wel in de adressering en op de envelop. Formeel. In Nederland komen drie adellijke titels voor: graaf/gravin, baron/barones en ridder. Bij de Duitse (zakelijke) brief schrijf je de eerste zin na de aanhef, met een KLEINE letter. – De aanhef begint met een hoofdletter. Deze aanhef wordt ook wel gebruikt bij interne sollicitaties. De adressen worden automatisch uitgelezen. Aanhef: Hierin richt je je tot de geadresseerde. Achter afkortingen van maateenheden komt – volgens de officiële normen – geen punt: cm, kg, km, h enzovoort. Na de aanhef zet je geen komma. Jan de Vries'. 2. Een hoofdletter kan in een aanhef worden gebruikt als men uitzonderlijk respect wil uitdrukken: Heilige Vader, Vroeger schreef men U, Uw en Uwe met een hoofdletter. Ook zonder. In een zakelijke brief gebruik je bijvoorbeeld 'Geachte meneer/mevrouw,' In een persoonlijke. De eerste zin van de brief. Jansen’ en de aanhef ‘Geachte mevrouw/heer Jansen’ gebruikelijker. De aanhef is de eerste zin waarmee je de ontvanger aanspreekt, je schrijft de aanhef net als de rest van je brief weer linksboven. Voorbeeld: betreft: vacature administrateur. Formele brieven lijken de aanhef vaak te scheiden en de eerste regel met een dubbele punt en dus doorgaan met een hoofdletter lijkt passend: Geachte mevrouw. Ook als u de geadresseerde niet kent. Jansen. Als de zin met een apostrof of ander teken begint, krijgt het tweede woord een hoofdletter.